מה ההבדל בין עבודה בשיווק לבין עבודה במכירות?

16/06/2014
מה ההבדל בין עבודה בשיווק לבין עבודה במכירות?

רבים נוטים לבלבל בין עבודה במכירות לבין עבודה בשיווק, ואכן ההבחנה בין שני התפקידים הללו אינה תמיד ברורה. לעומת זאת, כאשר שולחים קורות חיים וניגשים לראיון עבודה או לחברת השמה במטרה להתקבל למשרת שיווק או למשרת מכירות, אין בררה אלא לחדד עד כמה שניתן היכן בדיוק הגבול ואילו תחומים נמצאים באחריותו של כל אחד מנושאי התפקידים הללו. כשאתם במהלך חיפוש עבודה חשוב שתדעו את ההבדלים הקריטיים הללו.


העבודה של איש השיווק


תפקידו של איש השיווק עוסק בקביעת המדיניות של הארגון או החברה בכל הקשור למחקר שווקים, הגדרת קהל יעד וגם בניית המותג עצמו והמיצוב שלו. כמו-כן, אנשי השיווק מנתחים את התוצאות המתקבלות מן השטח במטרה למקסם את מאמצי השיווק וללמוד מטעויות העבר. לפיכך, אנשי השיווק צריכים להיות בעלי יכולת אנליטית גבוהה ולפעול מתוך גישה של ראייה לטווח ארוך. כיום עליהם להכיר גם כלים אינטרנטיים שונים כגון העקרונות לפיהם פועלים מנועי חיפוש והרשתות החברתיות.

העבודה של אנשי מכירות

אנשי מכירות הם למעשה אנשי השטח הפועלים מול הלקוחות, מציגים בפניהם את המוצר או השירותים שהחברה מוכרת, ולמעשה סוגרים איתם את המכירה בפועל. לעיתים קרובות, הביצועים של אנשי המכירות נמדדים לפי כמות המכירות בפועל והגובה הממוצע של כל מכירה (כאשר ישנם תגמולים ובונוסים על הגעה ליעדים שהוגדרו מראש).


מסיבה זו, אנשי מכירות הם לרוב בעלי יכולת בין אישית גבוהה ביותר, כושר שכנוע ומורגלים לעבודה מאומצת (כולל עבודה בשעות לא שגרתיות) ונסיעות רבות.

כיצד פועלים אנשי השיווק והמכירות זה לצד זה?

במקומות רבים קיימת עוינות מסוימת בין אנשי המכירות ואנשי השיווק מכיוון שאנשי המכירות מרגישים שהם אלו שמבצעים את העבודה השחורה, מבלים את רוב ימיהם בנסיעות ומרדף אחרי לקוחות פוטנציאלים. לעומתם, אנשי השיווק יושבים בחדר ממוזג מול מסכי מחשב וקובעים מדיניות שעלולה להיראות לאנשי המכירות בלתי רלוונטית ומנותקת מן השטח.


למען האמת, השאיפה היא שאנשי המכירות ואנשי השיווק יעבדו זה לצד זה מתוך הבנה כי הטמעת המדיניות של אנשי השיווק בשטח בקרב אנשי המכירות תהפוך את עבודתם של האחרונים לקלה יותר ותסייע להגדיל את המכירות. הדבר נכון הן לחברות קטנות בהן מחלקת השיווק מאוחדת עם מחלקת המכירות ויש חפיפה רבה ביניהן והן לחברות גדולות בהן מדובר בשתי מחלקות נפרדות.  


במצב בו יש חפיפה גבוהה יותר, ערוץ התקשורת הינו פתוח ולמעשה יש פחות חיכוכים, אך חשוב יותר להגדיר את הגבולות ותחומי האחריות הפנימיים בתוך המחלקה. לעומת זאת, כאשר מדובר בשתי מחלקות נפרדות, פוטנציאל החיכוך הוא גבוה יותר, אך קל יותר לקבוע את הגבולות דווקא מכיוון שהתקשורת כולה מתנהלת לרוב דרך דואר אלקטרוני או ישיבות צוות משותפות. במקרה זה, חשוב לעודד תקשורת משותפת ופורייה דרכה שני הצדדים יוכלו ללמוד כיצד נראית העבודה היום יומית מבעד לעיניו של הצד השני.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
חבר צומחת רוצה להצטרף ?

חיפוש עבודה

אזורים
מקצוע
היקף משרה
דלג על Banners
Banners
חבר מביא חבר
עבור לתוכן העמוד