מרכזי הערכה – איך עוברים את זה?

הגדל
כיום, במצב בו נמצא המשק, שוק חיפוש העבודה הפך לתחרותי מתמיד.
על כל פוזיציה פנויה, קיים מספר רב של מתחרים, ולכן, המנצח בתחרות יהיה זה שידע לשחק היטב לפי כללי המשחק.
כל מחפש עבודה וודאי נתקל במגוון השלבים בתהליך קבלת עבודה. החל בכתיבת קורות חיים, דרך מעבר ראיונות טלפוניים או ראיון אישי וכלה בשלבי בדיקת ממליצים. אך בואו נהיה כנים, השלב הנפוץ ביותר, ועם זאת המאיים ביותר הוא מרכז ההערכה.
מי מכם שנתקל בתופעה זו, וודאי יודע, כי מרכז הערכה הוא אחת משיטות האבחון והמדידה הנפוצות ביותר בשוק העבודה של היום. מדוע? זאת מכיוון שלשיטה זו יש שני יתרונות משמעותיים: האחד, היא מאפשרת למדוד מספר אנשים במקביל ועל כן, חסכונית בזמן ובמשאבים. היתרון השני הוא יכולתה של שיטה זו לדמות ככל האפשר מצבי אינטראקציה טבעיים בין הנבחנים, ולפי כך, לנבא את התנהגותם בסיטואציות דומות בעתיד.
סביר להניח כי רבים מכם יידעו גם לציין את חסרונותיה של השיטה, ודוגמה לכך היא שהתנהגותו של אדם במצב בחינה או מצב לחץ כלשהו, אינה דומה להתנהגותו בשגרה. מה גם, שישנם אנשים אשר מתקשים בעמידה מול קהל, וסיטואציה מעין זו משבשת את תפקודם, שיכול להיות איכותי ומתאים לתפקיד המדובר. כל טענה מסוג זה עשויה להיות נכונה, אך לצערי, אינה רלוונטית. בבואנו לחפש עבודה עלינו ללמוד את כללי המשחק בשוק ולדעת לפעול לפיהם. מכיוון שמרכז ההערכה הוא כלי נפוץ כל כך, ביקורת כלפיו אינה מועילה או מקדמת. הגישה הנכונה היא ללמוד מהו מרכז הערכה ואיך נוכל לצלחו!
 
אז מה זה מרכז הערכה?
קיימים סוגים שונים של מרכזי הערכה. כאלו המתקיימים בתוך הארגון המחפש עובדים, במסגרת מחלקת משאבי אנוש, כאלו שמתבצעים בחברות אבחון ומיון דוגמת פילת, אדם מילא ודומיהם. המבנה והשיטה דומים בכל אחד ממרכזים אלו.
לרוב, כל המשתתפים במרכז מיועדים לתפקידים בעלי אופי דומה ולעיתים כולם מתחרים על אותה פוזיציה. במרכז הערכה ממוצע משתתפים בין 6 ל15 נבחנים אל מול מנחה בודד או שני מנחים. ייתכן ואחד המנחים הוא נציג הארגון אליו אתם מיועדים.
מטרת המרכז היא לבדוק את ההתנהגות החברתית של כל אחד מהנבחנים בהתאם לדרישות התפקיד.
למשל, במרכז המיועד לאתר אנשים בעלי אוריינטציה שירותית, דוגמת תפקידי שירות לקוחות שונים, תפקידים מתחום משאבי אנוש ואף מגוון תפקידים ניהוליים, הדגש יהיה על תכונות שירותיות: סבלנות, אריכות רוח, יצירתיות, יכולת עבודה בצוות וכדומה.
 
איך בנוי מרכז הערכה?
מבנה מרכזי הערכה הוא דומה, על אף התפקידים השונים אליהם נבחנים. מהם שלבים אלו, ומה הבוחנים מחפשים?
הצגה עצמית – בשלב הראשוני מתקיים סבב בו כל משתתף מתבקש להציג את עצמו. בשלב זה חשוב:
  1. לבחור מקום ישיבה מרכזי. כך תמשכו את תשומת לב הקבוצה אליכם ללא מאמץ רב. אל תשבו בקצה או במקום צדדי.
  2. לא להאריך בדברים. אין זה המקום לספר על הטיול בהודו או המילה החדשה שבנכם למד לומר. יש להציג את עצמכם במספר מילים בדגש על ניסיון תעסוקתי והסיבה להגעתכם למרכז – הרצון או השאיפה לתפקיד הנכסף.
  3. נסו לשלב בדבריכם עד כמה התפקיד אליו אתם נבחנים נכון או חשוב לכם ולמה דווקא אתם מתאימים אליו?
  4. טיפ חשוב נוסף בשלב זה – שימו לב לדברי חבריכם לקבוצה, הביטו עליהם כשהם מדברים, שדרו עניין וסבלנות. הבוחנים בודקים אתכם גם כשאחרים מדברים, ובנוסף, זוהי שיטה טובה ללמוד את מתחריכם, על חזקותיהם וחולשותיהם.

דיון קבוצתי – בשלב זה המנחים מציגים בפניכם דילמה מקצועית מעולם התוכן הקשור לתפקיד המיועד. מוקצבות בפניכם מספר דק´ להתמודד עימה ולאחר מכן, עליכם לנהל דיון עם חברי הקבוצה שבסופו תדרשו להציג פתרון עליו כולכם הסכמתם.
  1. כמובן, שאין פתרון נכון או לא נכון לדיון זה. הבוחנים מביטים בהתנהלותכם בדיון, והיא חשובה יותר מהפתרון הקונקרטי אליו אתם חותרים.
  2. שימו לב שמשימה זו מתנהלת תוך הקצבת זמן, עמידה בלוחות זמנים היא חלק אינטגראלי מהמשימה. חשוב שדבריכם ישמעו בקבוצה, ולכן מומלץ לקחת על עצמכם תפקיד מוגדר או לחלק תפקידים בין חברי הקבוצה (לדוגמה – אני אמדוד זמנים, אתה תכתוב, כל אחד ידבר דקה ואח"כ נדון וכו´).
  3. אל תאמצו עמדה קיצונית מידי, היו קשובים לחברי הקבוצה, ואם תגלו ששוכנעתם בעמדה אחרת, אמרו זאת ("סברתי כי... אך מששמעתי את דברי ... אני מסכים עימו"). אל תשתלטו על הדיון, ועם זאת, אל תהיו פשרניים מידי, נסו להציג את טענותיכם בצורה משכנעת וסוחפת.
  4. בסוף הדיון ומסירת ההחלטה הקבוצתית לבוחן, הוא יפנה בשאלות לחברי הקבוצה הדומיננטיים. אם הבוחן לא פנה אליכם, פנו אליו והראו את הערך המוסף שלכם. ציינו בפניו כי הדילמה שהוצגה אינה בעלת פתרון אחד ונכון.

סימולציות – אלו גם כן יהיו לקוחות מעולם התוכן של התפקיד. עליכם יהיה לדמות מצב בו אתם בעלי התפקיד או הצד השני – אחת הפונקציות עימן בעל התפקיד בא במגע.
  1. המטרה היא לנסות ולדמות מציאות ועל כן, היו נאמנים לעצמכם. אל תנסו להיות מה שאינכם. זהו אינו המקום לעבוד על החולשות שלכם.
  2. גם אם נדרש מכם לייצג את "הצד השני", שימו לב שאישיותכם ותגובותיכם נבחנות. זהו אינו סטודיו למשחק ולכן, אל תהיו "הלקוח הקשוח" או "הלקוח המתרצה". גם כאן שמרו על ייצוג הולם לאופייכם ולאמונות שלכם.
  3. היו יצירתיים! צאו "מחוץ לקופסה" ותנו פתרונות קסם למצב שהוצג.

מבחנים אישיותיים בכתב – שלב הבוחן אלמנטים אישיותיים, אמינות וייתכן שגם גרפולוגיה. מורכב לרוב משאלון ובו שאלות  שחוזרות על עצמן במספר וריאציות, לדוג´ – מהו הורה טוב? מהו הורה רע? מהו ילד טוב? לעיתים, תדרשו לצייר ציורים של דמות, עץ וכד´.
  1. בשאלון הכתוב שמרו על עמדות חיוביות. אל תכתבו שהורה רע הוא הורה המכה את ילדו, אלא הורה שאינו זמין לילדו ואינו מעניק לו תשומת לב.
  2. בשלב הציורים הקפידו על מיקום הציור במרכז העמוד, לא קטן מידי ולא גדול מידי. הקפידו על כמה שיותר פרטים. במידה ונדרשתם לצייר דמות, ציירו דמות בת מינכם ולא מהמין השני. נסו לצייר דמות בעשייה, ובעלת הבעת פנים חיובית (חיוך, עיניים פקוחות, אזניים המסמלות הקשבה).

מבחנים פסיכוטכניים - לאחר שלבים אלו, או בינהם, עשוי להתקיים מבחן פסיכוטכני ממוחשב, הבוחן יכולות מתמטיות ומילוליות. באתרי מכוני המיון השונים ניתן לראות דוגמאות למבחנים אלו. אין צורך להתכונן רבות לשלב זה. מומלץ לרענן את הידע שלכן בשברים או אחוזים לחלק המתמטי.
ראיון אישי - לעיתים, בסוף התהליך מתקיים גם ראיון אישי. זוהי ההזדמנות שלכם להראות מה שלא הראתם במהלך המרכז, או להדגיש את הצדדים שהראתם.
  1. אם הגעתם לשלב זה, נסו לחשוב על הסיטואציות עליהן נבחנתם במהלך היום, ולהבין מהן הדרישות האישיותיות לתפקיד. נסו להבליט את תכונותיכם המתאימות לפרופיל זה.
  2. זהו גם השלב בו מומלץ להפגין ידע אודות הארגון בו ברצונכם להשתלב. בואו מוכנים ועשו "שיעורי בית". כנסו לאתר החברה וראו מה חזונה ומה ערכיה. כך תוכלו להציג חלקים באישיותכם המתאימים לערכים אלו.

מספר טיפים נוספים:
  1. הגיעו בלבוש ייצוגי. ללא מכנסי ג´ינס, גופיות או כפכפים. הבוחנים מתייחסים גם לזה.
  2. בדקו לאן עליכם להגיע והקפידו להגיע בזמן. מומלץ חצי שעה לפני תחילת המרכז. כך, תוכלו להתארגן ולהכיר את הסביבה ואולי אף חלק מהמשתתפים במרכז.
  3. הצטיידו במזון ובשתייה. מרכז ההערכה עשוי להמשך יום שלם וברוב המכונים אין היכן לקנות אוכל או שתייה. צמא או רעב עשוי לפגוע ביכולותיכם, וחבל!

 
זוהי תמצית תורת מרכז ההערכה. כמו כל מבחן, השיטה לצלוח אותו היא להגיע מוכן! הרי גם למבחן הפסיכומטרי אנו לומדים ומתכוננים, ולכן חשוב להתכונן גם למבחן הערכה. הוא עשוי לקבוע את עתידכם המקצועי ולכן השקיעו בו. בהצלחה!!
 
*** הכתוב מנוסח בלשון זכר אך הוא פונה לגברים ונשים כאחד ***
הדפסשלח לחברהוסף תגובה
חבר צומחת רוצה להצטרף ?

חיפוש עבודה

אזורים
מקצוע
היקף משרה
דלג על Banners
Banners
חמ"ח
עבור לתוכן העמוד