ניהול במשבר

ניהול במשבר

ניהול במשבר

אם יש משהו אחד וודאי בעולם הכלכלי המציאותי הוא שאין וודאות כלכלית. מי צפה את התנודות בבורסות האירופיות ואת הקשיים להשיג הסכמה מוניטרית בקרב חברות האיחוד האירופי. מי האמין שמחאת הקוטג' תביא לפיטורי מנכ"ל תנובה ולפגיעה תדמיתית קשה במותג "תנובה". ומי העלה על דעתו שסניף הדגל של ענקית הרהיטים IKEA בנתניה נשרף על היסוד, זאת בזמן שהמתחרה המוביל של IKEA חדר לראשונה לשוק הישראלי רק כמה מאות מטרים מהיכן שפעם עמד IKEA.

בימים של חוסר-וודאות כלכלית יש חשיבות אדירה לגורם האנושי – האנשים בעמדות המפתח הם שאמונים על בניית תכנית להוביל קדימה את הארגון וחילוצו ממשבר. צוות המנהלים של הארגון אחראי על התווית דרך עסקית, ובתקופת משבר מנהיגות היא מצרך יקר ערך שעלולה להבדיל בין כשלון להצלחה.

אז איך עושים את זה?

בבואנו להתמודד עם משברים עלינו להבין את המשמעויות ולדעת כיצד לטפל בכל אחת ואחת מהן. כאן יוצגוחמש דרכים להתמודדות עם משברים:

  1. הקדם תרופה למכה – אמנם קשה לצפות את מגמת המשק באופן מובהק, אך ניתן לראות כיוון כללי. מנהל חכם, ישכיל להיות פרואקטיבי ולהכין אסטרטגיה עסקית על מנת לא "להתפס עם המכנסיים למטה". החכמה היא לייצר מדיניות התמודדות למשבר ולא לחכות שהמשבר יכה בכדי להגיב אליו. זה הזמן לשלוף דו"חות כספיים ונתונים כמותיים, לצד שימוש באינטואיציה ויצירתיות. מנהל שיצליח לייצר תכנית עסקית יצירתית, יצבור יתרון על מתחריו. בתקופה בה התחרות חזקה מתמיד, גישה יוזמת, יצירתית ופרואקטיבית יכולה להבדיל בין מנהל מצליח למנהל כושל.

  1. שמור על שקיפות – תקופת משבר מלווה בחוסר וודאות רב. כפי שאתה חש את חוסר הוודאות, הבן שכך חשים גם עובדיך. מתח זה כמובן משפיע על תחושתם של העובדים, אך גם על הפרודוקטיביות שלהם. בין אם הינך מנהל רגשי או כלכלי, חוסר וודאות יפגע בעובדיך ובהישגיהם (ובהשלכה, גם בהישגיך). על כן, נסה לשמור על שקיפות רבה ככל האפשר. חשוב שאנשיך ידעו היכן הם עומדים, ולאן צועד הארגון. נסה לייצר בתקופה זו מדיניות "דלת פתוחה" שתאפשר שאילת שאלות ושיתוף. התמיכה הזו תתן גב לצוות ותקטין במידת האפשר את התחושות הקשות וגלי השמועות המאפיינים משברים.

  1. היה מעודכן – התמורות הרבות בשוק בתקופת משבר, מחייבות מנהלים להיות מעודכנים. חשוב שתדע לאן צועד המשק, מה מצבם של לקוחותיך, כמו של מתחריך. על כן, מומלץ מאוד להשתמש בעיתונות הכלכלית השונה, הקיימת היום גם במהדורה אלקטרונית המגיעה ישירות לתיבת המייל האישית. כמו כן, שמור על קשר והתייעץ עם העמיתים שלך. ייתכן ובידיהם מידע שטרם נחשפת אליו, או שהתמודדו עם משבר שעומד בפניך. למד מנסיונם של אחרים.

  1. בצע שיווק חכם – אל תחשוב כי בשעת משבר אין לבצע שיווק! יש מקום לשייווק גם בעת משבר, כל עוד הוא חכם, מדויק וממוקד. למד אלו ענפים חזקים בתקופה זו ופנה אליהם.

  1. שמור על חיוך ואופטימיות – זכור כי מבחינת עובדיך אתה מייצג את הארגון, ומבחינת מנהליך, אתה מייצג את הצוות שלך. האופטימיות שלך היא זו שתתן כוחות לצוות ואמונה כלפיך של מנהליך. חיוך הוא מדבק, אם אתה תשתמש בו, כך גם סביבתך.


 
כל עוד תשמור על עקביות מסריך וגישתך, ולא תעביר מסרים כפולים ולא יציבים, הצוות שלך והמנהלים שלך ילמדו לסמוך עליך ולהעריך אותך ואת יכולותיך לצלוח את המשבר.
למעשה, על כל מנהל במשבר לדעת לנצל יתרונות אסטרטגים מחד, ולהשתמש ברגישותו מאידך.
שילוב של שני אלו יהפוך אותך מממוצע הנלחם על השרדותו, למנצח ומוביל.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
חבר צומחת רוצה להצטרף ?

חיפוש עבודה

אזורים
מקצוע
היקף משרה
דלג על Banners
Banners
חבר מביא חבר
עבור לתוכן העמוד